۲ آذر ۱۳۹۳، ۹:۳۱

وزیری خبر داد:

۶۰ درصد شرکت‌کنندگان کنگره جهانی جریان‌های تکفیری اهل سنت هستند

۶۰ درصد شرکت‌کنندگان کنگره جهانی جریان‌های تکفیری اهل سنت هستند

قم - خبرگزاری مهر: معاون بین‌الملل کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت: ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان این کنگره را شیعیان و ۶۰ درصد را برادران اهل تسنن تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سید محمود وزیری با اشاره به كنگره جهانی جریان‌های افراطی و تكفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار كرد: این كنگره با توجه به حوادث مهم و فوق‌العاده‌ای كه در ۴۰ ماه گذشته در منطقه خاورمیانه و به ویژه در محدوده كشورهای عربی و به طور خاص در سوریه، عراق و یمن اتفاق افتاد، در دستور كار قرار گرفت.

وی خاطرنشان كرد: آیت‌الله مكارم شیرازی زمانی كه به شكل واضح و شفاف متوجه شدند كه چهره درخشان اسلام مورد خدشه و اتهام دشمنان اسلام و حتی عده‌ای از كشورها و ملت‌ها قرار گرفته، برای اینكه این چهره درخشان همان طوری كه در واقعیت چهره روشن و نورانی است معرفی شود و به اسلام ظلم نشود، تصمیم گرفتند كنفرانس و همایش بین المللی را برگزار كنند.

معاون بین‌الملل كنگره جهانی جریان‌های افراطی و تكفیری از دیدگاه علمای اسلام با بیان اینكه عالمان، روشنفكران و فرهیختگان در هر كشوری در اولویت قرار دارند گفت: تصمیم گرفته شد از فرهیختگان جهان اسلام، علما و مراجع تقلید جهان عرب و مفتیان جهان اسلام دعوت شود تا با جمع شدن و بحث كردن درباره این قضیه به ریشه‌یابی فتنه‌ای كه در حال وقوع است، بپردازند.

وی خاطرنشان كرد: پس از مشورت با مقامات عالی رتبه تصمیم‌گرفته شد تا این اتفاق بیفتد و علمای جهان اسلام در شهر قم جمع شوند و با این پدیده خطرناك كه می‌رود چهره اسلام را خدشه‌دار كند، مبارزه عالمانه و صریح داشته باشند.

وزیری عنوان كرد: در ابتدا بنا بود این كنگره به صورت بین‌المللی برگزار شود یعنی تنها از هفت تا ۱۰ كشور در این كنگره شركت كنند، ولی با اظهار علاقه دانشمندان، روشنفكران و مفتیان و علمای برجسته جهان اسلام برای شركت در چنین همایشی تعداد مدعوین به ۸۴ كشور رسید.

وی عنوان كرد: بر اساس كنوانسیون ژنو اگر تعداد مدعوین همایش بین‌المللی از ۵۰ كشور بالاتر رود، همایش به صورت معتبر و جهانی برگزار می‌شود.

معاون بین‌الملل كنگره جهانی جریان‌های افراطی و تكفیری از دیدگاه علمای اسلام با اشاره به فاكتورهایی كه این كنگره جهانی را متمایز از دیگر همایش‌های فرهنگی برگزار شده در نقاط مختلف جهان می‌كند گفت: از نظر مذهبی تعدد در این كنگره لحاظ شده و از مذاهب مختلف اسلامی نمایندگان و شخصیت‌هایی حضور دارند.

وی خاطرنشان كرد: فاكتور دوم مسئله تعدد جغرافیایی است كه سعی شده از شرق، غرب، شمال و جنوب جهان مسلمانان برای شركت در این كنگره دعوت شوند و حضور پیدا كنند.

وزیری با بیان اینكه ۳۵ تا ۴۰ درصد شركت‌كنندگان همایش را شیعیان و ۶۰ درصد را برادران اهل تسنن تشكیل می‌دهند گفت: با توجه به اینكه كشور ایران شیعی است قاعدتا بر اساس همایش‌های برگزار شده، این كنگره باید با حضور حداكثری شیعه برگزار می‌شد، در حالی كه برعكس عمل شد و بر اساس مصالحی كه در اهداف این كنگره گذاشته شده اكثریت شركت‌كنندگان را اهل تسنن از مذاهب گوناگون تشكیل می‌دهند.

وی عنوان كرد: شركت‌كنندگان این كنگره شخصیت‌های تاثیرگذار و كسانی هستند كه در توده‌های مردم درون كشور حرف اول و آخر را می‌زنند، بنابراین سعی شده از شخصیت‌هایی برای این همایش فراخوان شود تا زمانی كه سخنی می‌گویند و اعلامیه یا بیانیه‌ای امضا می‌كنند توده‌های مردمی مورد تاثیر آنها باشند.

معاون بین‌الملل كنگره جهانی جریان‌های افراطی و تكفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت: تا كنون همایش بین‌الملی و جهانی با این ویژگی‌ها و در این سطح در شهر قم برگزار نشده است، بنابراین مجموعه این عوامل و فاكتورها دست به دست هم داده و برگزاری این كنگره جهانی را متمایز از همه اجلاسیه‌ها كرده است.

وی خاطرنشان كرد: آیت‌الله مكارم شیرازی با تالیفات و شخصیت ویژه، متمایز و برجسته ریاست این كنگره جهانی را بر عهده دارد و مدیریت علمی این كنگره بر عهده آیت الله سبحانی یكی دیگر از مراجع عالیقدر است.

وزیری به كسانی كه مایل هستند توصیه كرد پس از برگزاری كنگره جهانی جریان‌های افراطی و تكفیری از دیدگاه علمای اسلام به ارزیابی بازخوردهای كنگره بپردازند و مقالات و كتاب‌های این كنگره را مطالعه كنند.

کد خبر 2426663